Новини
- Информационен бюлетин бр. 3
- 05/30/2007 г.
-
Централна власт
Държавната агенция по туризъм предлага за обсъждане нов начин за представяне на България на туристическите изложения – въвеждане на регионален принцип, базиран на туристическите продукти.
На 30 май по покана на председателя на ДАТ г-жа Анелия Крушкова се проведе среща с представителите на браншовите организации в туризма. На нея бяха представени резултати и интересни факти от участията на г-жа Крушкова в различни туристически форуми. Представяме ви най-интересното от споделената информация и проведената дискусия.
На 16 май е проведена среща на министрите на туризма на държавите от ЕС в Берлин. Една от основните теми е била представянето на класация на най-привлекателните туристически дестинации, направена измежду 124 държави. Някои от критериите, които са използвани при формирането на оценките, са политическа ситуация, околна среда, сигурност, здраве и хигиена, приоритетност на туризма в държавната политика, инфраструктура, транспорт, цени, човешки капитал, природни и културни ресурси.
Първото място се държи от Швейцария. България се нарежда на 54-то място, изпреварвана от страни като Литва, Латвия, Гърция. Съседна Румъния се нарежда след нас – на 76 място.
Остава въпросът доколко обективно и правдиво е това подреждане. Трябва да се има предвид, че целева група на анкетата, въз основа на която е направена оценката, са били бизнес единици, а не обикновените пътуващи граждани.
Един от важните изводи, които презентаторите са направили, е свързан с развитието на Европа като туристическа дестинация: очаква се през следващите 15-20 години туристопотокът към европейските страни да намалее с близо 20% и да бъде “погълнат” от арабския пазар. Арабските страни все по-масирано провеждат целенасочена политика за развитие на туристическата индустрия и привличане на интереса на туристите чрез изграждането на курорти с отлична инфраструктура, развитие на атракции, осигуряване на редовен транспорт.
За противодействие на политиката на конкурентите, държавите от ЕС се обединяват върху предприемането на няколко действия: създаване на общ “бранд” на Европа, институционализиране на общ туристически борд на ЕС и въвеждането на единна система за категоризиране на хотелите в държавите-членки. Г-жа Крушкова сподели, че идеята за единната категоризация набира все по-голяма популярност и рано или късно България трябва да се съобрази с тази европейска политика.
На 11 и 12 май в Лисабон е проведена Седмата среща на върха по международни пътувания и туризъм. Това е най-авторитетното ежегодно събитие на Световния съвет по туризъм и пътувания, в което участват президенти, председатели на туристически компании, както и министри, и на което се обсъждат въпроси, които пряко влияят върху туризма.
Тази година на дневен ред е бил поставен въпросът с глобалното затопляне и влиянието му върху туристическата индустрия. В този контекст, г-жа Крушкова сподели, че към всички участници е отправен призив да положат усилия гражданите да останат в собствените си страни, и че българските туристически компании също трябва да се съобразят с тези тенденции. Препоръчително е България да преосмисли участието си на туристическите борси и изложения и да не се “хвърлят пари” за всички дестинации, които изглеждат мащабни и привлекателни.
По време на форума са обявени четири награди за най-добри практики в следните категории:
- Най-добра дестинация – Грейт Бериър Рийф, Австралия
- Най-добре запазена среда – Компания за ски-туризъм Аспен, САЩ
- Инвестиция в хората – Нихиуату, Индонезия
- Глобален туристически бизнес - Lindblad Expeditions, САЩ.
Друг интересен извод, който е направен по време на дискусиите и отразява съвременните тенденции, е “Снимките са останали в миналото. Туристите искат да им бъдат разказвани истории и да разказват истории!”
Беше отправено поздравление към Българската асоциация по балнеология и спа туризъм, която от 01.07.2007 г. ще стане член на европейската организация.
Председателят на ДАТ обяви, че е взето решение от есента България да участва в изложенията на нов принцип - регионален с представяне на продукти. Към момента експертите на ДАТ са разработили проект с представяне на 12 региона и техните продукти: Черноморие, НП “Витоша”, София, Пирин, Рила, Централен Балкан, Балкания, Средна гора, Велико Търново и старите български столици, Тракия, Долината на розите, Термите. Предвидени са и 7 резервни региона. Обещано беше предложението на ДАТ да бъде изпратено на браншовите организации за становище.
Във връзка с оплаквания от посетители на изложения, беше направено и предложение участниците в изложенията да бъдат задължени да присъстват на щандовете от първия до последния ден и ако това изискване се наруши, повече да не им се дава възможност да участват.
БАТА ще се радва да получи Вашите мнения и коментари по поставените от ДАТ въпроси, като се ангажираме да Ви предоставим всички предложения, които Агенцията изпраща до нас за становище в тази връзка!
По време на дискусията г-н Любомир Панковски, от името на БАТА, подчерта, че при прилагането на новия подход за представяне на България, задължително трябва да се намери пресечната точка между регионите и туроператорите и трябва да се търсят най-подходящите начини за партньорство. Г-н Панковски призова да бъде прекратено представянето на България като евтина дестинация за туризъм, тъй като това се отразява негативно върху имиджа на страна, а в същото време се публикуват информации за по-евтини услуги, предлагани в съседни на нас страни. Споделен беше и проблемът за безсилието на контролните органи (на МФ и Комисията за защита на потребителите) за противодействие на нарушенията от страна на некоректни “туристически” компании и че трябва да се търси механизъм за разрешаването му.
В заключение г-жа Крушкова представи приоритетите на ДАТ до края на годината: приемане на Стратегия за развитие на туризма, определянето на регионите за участие в изложенията, провеждане на срещи със съседни на България страни за обсъждане на възможностите за развитие на отношенията. С оглед нарастващия интерес от Румъния към почивки в България, през м. юни се планира посещение на румънския министър, отговарящ за туризма, за запознаване с възможностите за туризъм във вътрешността на страната. В делегацията ще участват и румънски туроператори.
-
Взаимодействие с партньорски организации
БАТА е поканена за член на Софийското конгресно бюро
Българското конгресно бюро е учредено през 1995 г. като сдружение с нестопанска цел, с предмет на дейност: пропагандиране и предлагане в чужбина и страната на конгресна база и конгресни услуги с оглед привличане на международни конгресни прояви, насърчителни пътувания, търговски изложения и др. Сдружението членува в двете най-големи световни асоциации – Международната асоциация за конгреси и конференции (ICCA) и Международната асоциация на конгресните дворци (AIPC).
На 29 май 2007 г. се проведе Общо събрание на сдружението във връзка с частична промяна на наименованието и предмета на неговата дейност. Беше прието решение, с което организацията се преименува на “Софийско конгресно бюро” с оглед осигуряване нейното членство в Европейската асоциация на конгресните градове и отразяване на тенденциите в Европа, подобни бюра да бъдат формирани не на общонационален принцип, а с акцент върху конкретни конгресни градове.
В тази връзка бяха направени и някои промени в Устава на организацията, поставящи акцент не само върху възможностите на страната за конгресен туризъм, а и тези на столицата София.
Някои от задачите, които Софийското конгресно бюро определя като приоритетни за своята дейност са: да съдейства при изграждането на безплатен информационен център в София, за което вече има решение на Столична община, и оказване на помощ относно информация за налични хотели, осъществяване на контакти с партньори, предоставяне на помещения и оборудване за конгресно-конферентна дейност, изготвяне на конгресни заявки, кетъринг, съпътстващи програми, екскурзии преди и след събитието и др.
По време на Общото събрание бяха приети над 20 нови членове на организацията, сред които не само фирми, пряко ангажирани с конгресен туризъм, а и такива, които извършват съпътстващи дейности.
БАТА беше поканена официално да се присъедини към каузата на Софийското конгресно бюро и да стане негов член, което е висока оценка за нашата организация.
-
Предстоящо:
Инфотур “Разград – нова туристическа дестинация”, 14-15 юни 2007 г.
В БАТА беше получена покана от фондация “Образование и бизнес” и община Разград за участие на наши представители в инфотур “Разград – нова туристическа дестинация”. Събитието се провежда в рамките на проект “Разработване на стратегия и програма за развитие на туризма в община Разград”, финансиран от програма “Активни услуги на пазара на труда”. По време на срещата ще бъдат представени възможностите на общината за развитие на туризма и нови туристически продукти и идеи. Програмата включва посещения на с. Побит камък, Археологически резерват “Абритус”, Етнографски музей, зона за отдих “Пчелина”, Хиподрума край с.Гецово, беседи и анимация.
В случай, че инфотурът предствавлява интерес за Вас, моля да се свържете с г-н Ангел Ангелов от фондация “Образование и бизнес” за допълнителна информация и заявка за участие на тел. (02) 931 3882 или ел.поща: adig@dir.bg или edubusiness@dir.bg в срок до 5 юни.
Откриване на апартаментен хотелски комплекс “Обзор Бийч Ресорт”, 9юни 2007 г.
Комплексът е разположен на брега на Обзор с прилежащ плаж от 800 м. Разполага с 524 апартамента, 2 ресторанта, 4 бара, 5 открити басейна, 2 супермаркета, Интернет кафе, етски клуб, зала за игри, спа център, 2 фитнес зали, мини-голф.
-
Актуално:
С Решение № 364/26.04.2007 г. на Столичния общински съвет, е изменена Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, с което се ограничава достъпа на автобуси, наети по договор за “случаен превоз” до централната зона на София. Това вече е създало напрежение при посещението на туристите през отминалите празнични дни. В тази връзка, Съветът по туризъм София се обръща към СОС с молба да бъдат предприети спешни действия за регулиране на този пропуск и за промяна на решението в най-скоро време.